2012. augusztus 17., péntek

Hideg úton készült szederszörp, vagy tinktúra?




Szeder szörpöt már főztem az idén, és most valami mást szerettem volna készíteni belőle
Számtalan keresgélés után sem találtam tinktúra receptet szederből.
Végül segítséget kértem és Bea  a Befőzünk facebookos csoportból egy hidegen készült málnaszörp receptjével segített ki.
Mivel hidegen készül az összes vitamin ami a szederben van benne marad a szörpben.
Ezért gondolnám hogy tinktúraként is lehet fogyasztani.
Össze hasonlítottam egy külföldről kapott gyári  szeder tinktúrával és azt kell hogy mondjam azonos ízűnek vélem.
Gyönyörű bordó lett a színe, míg a főzött szörpömé lillás bordó.
Vagyis a hidegen készült szörp színéből ítélve tele van élettel.



A recept nagyon egyszerű:
2 kg szedret beleszórunk egy 5 literes üvegbe.
Hozzáadunk 5 dkg borkősavat, 1/2 kk nátrium benzoátot .
Amikor mindez benne van az üvegben, kézzel ! . . . összetörjük az egészet.
Felengedjük 2 liter vízzel, majd az üveget letakarjuk egy kistányérral, és mint a kovászos uborkát, 5-6 napra kitesszük napos helyre.
Ha letelt az idő, akkor gondosan átszűrjük az egészet.
Literenként 60 dkg cukrot adunk hozzá és addig keverjük, míg a cukor teljesen elolvad benne.
Steril forró üvegekbe töltjük, lezárjuk és mehet a polcra.




UI: 2013-BAN ÍROM -E SOROKAT
Nagyon bevált és egy üveggel sem romlott meg, a színe csodás maradt és az íze is.
Ittuk szörpnek és tinktúraként is, ami szerintem nagyon jó aki vérszegénységben szenved.
... és íme most még van két üvegem és így néz ki májusban







A fekete szeder egészségtani jelentősége  fekete szeder magas vastartalma, amelyhez nyomelemként további jelentős mennyiségű réz is társul, jót tesz a vérszegényeknek, azaz a vashiányos szervezetnek. A fekete szeder tehát a fokozott vasszükséglet esetén nagyszerű társ a betegség megelőzésben és gyógyulásban. A vashiány érvényes a gyerekekre, a menstruáló illetve terhes hölgyekre, illetve szigorú vegetáriánus életmódot élőknél.


A fekete szeder magas kálium tartalmánál fogva, vízhajtó hatást is kifejt a szervezetre, így előnyös a magas vérnyomásban szenvedőknek. A fekete szederben magas a kálcium tartalom egyaránt, amely nemcsak a csontozatot, illetve a fogainkat erősíti, de elengedhetetlen ahhoz, hogy zavartalanok legyenek az ingerek átvitele az agyba és a szívbe.


A legfrissebb kutatások kimutatták, hogy az ellagsav, mely nagy mennyiségben van jelen a fekete szederben, képes a belekben megkötni a karocinogén anyagokat, illetve képes a behatolni és szaporodni kívánó vírusokat és baktériumokat hatástalanítani. A karocinogének illetve a rosszindulatú mikroorganizmusok, a daganatos betegségek legfőbb okozói.

A szeder fő szalicilforrás. Ez a hidroxi-benzoe-fenol-savat a növények termelik, a fertőzések leküzdése céljából. Ugyanakkor a szalicilát, laboratóriumi kísérletek alapján, gátolja a vastagbél rákos sejtjeinek a fejlődését.






18 megjegyzés:

  1. Micsoda ötlet! Nagyon tetszik! Így tényleg megmaradnak benne a vitaminok, és biztos vagyok benne, hogy az íze is intenzívebb. Köszi a tippet! :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jól hangzik! Remélem van még szeder felénk, mivel amúgy is minden 2 hét késéssel érik és nem legelte le senki előlem a gyümölcsöt, jövő héten nekiindulok a lelőhelyem felderítésének!

    VálaszTörlés
  3. Pixie Pie!

    - köszönöm,nagyon intenzív szeder ízű

    Gionetta!
    - Remélem még találsz,mert én 600 ft-ért vettem kilóját:)

    VálaszTörlés
  4. Köszi ezt az ötletes receptet, örülök, hogy rátaláltam !

    VálaszTörlés
  5. Nagyon tetszik ez a recept, ki fogom próbálni! Annyi lenne a kérdésem, hogy mivel és hogyan szűrted le?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Műanyag kicsi szövésű nagyobb szitán szűrd le mert akkor csak a magok maradnak fent.

      Törlés
  6. Kedves Mónika!

    Azt szeretném kérdezni, hogy az 5 dkg borkősav nem sok egy kicsit?! A borkősav használati utasítása szerint, hideg tartósításnál a szörpökbe és ivólevekbe, literenként max. 2 gramm.

    Köszönettel: Udvardiné Vali

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az eredeti receptnél is 5 dkg az az 50 gr. szerepel és én is ennyit tettem bele.
      Már többször elkészült és mások is elkészítették már . Az eredeti recept linkjét az eper szörpnél megtalálod. Erről az oldalról áttudsz kattintani az eperszörp linkjével és ott a recept alján van a link honnap is való a recept. Egyébként biztosan kell bele mert így még egy üveg sem romlott meg és nincs tartósító íze sem. Remélem tudtam segíteni?

      Törlés
  7. A recept értékén nem ront, de a tinktúra ALKOHOLOS kivonatot jelent - itt erről szó sincs :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A recept neve Hideg-úton készült szederszörp. A tinktúra kérdőjelben van!
      Igen igazad van, mert a tinktúrák alkoholos, oldatok , ezért van utána kérdőjel!

      Törlés
  8. A zöld szárait nem is kell
    leszedni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De. Csak a szeder termése kell hozzá, ha ez volt a kérdés!

      Törlés
  9. Én csak annyit szeretnék tudni,hogy citromsavval sem romlik meg? Nekünk sok szeder termett,régen lekvárt főztem belőle és az idén télire szörpöt szeretnék! Nem találok borkősavat! Hol lehet kapni? Gyógyszertárban?Köszönöm a választ!

    VálaszTörlés
  10. Már második éve ezt receptet használom,amit ezúton is köszönök.Igazán finom.Nem romlik meg akkor sem ha felbontás után nem tesszük a hűtőbe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök. Köszönöm hogy írtál a recepthez.

      Törlés
  11. Nekem is az lett volna a kérdésem, hogy nem sok a borkősav mennyisége? De láttam erre már válaszoltál... Egy adag feketeszeder szörpöt már készítettem a leírásod szerint, csak annyit változtattam, (ebben a nagy melegben) hogy nem raktam ki a napra, a konyhapulton hagytam és csak két napot "érleltem", utána leszűrtem gézlapon.
    Mi a véleményed muszály lenne 4-5 napig hagynom?
    Mi a véleményed, szükséges

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én mindig 4 napig hagyom az üvegben,ezért nem tudom hogy elég e a 2 nap.
      Reméljük nem romlik meg,majd írd meg hogy 2 nap érlelés után meddig állt el.
      Én ezzel az eljárással csak 6 üveggel szoktam el rakni ,mert a családom a főzős receptemet jobban szereti. Erre gondolok: http://bibimoni.blogspot.hu/2011/08/szeder-szorp.html - és ez egész télen kitart és színe se fakul ki. Egyszer próbáld ki ezt is!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...